Ana içeriğe atlayın

Sosyal Medya Gizliliği ve Önleme

Telefonunda ve dizüstü bilgisayarında sosyal medya gizliliğini koruyan bir kullanıcı.

Sosyal medya kullanımı her yerde yaygınlaşırken, bu ağların güvenliği ve mahremiyeti giderek artan bir endişe kaynağı haline geliyor. Kullanıcıların bu platformlara sağladığı veri miktarı ve platformların bu bilgileri kullanma tarzı nedeniyle, sosyal medya gizliliği konusu giderek daha fazla tartışılan bir konu oluyor.

Her ne kadar birçok idari kurum artık sosyal medya gizlilik yasalarını uygulamak için adımlar atsa ve birçok şirket müşteri verilerini korumak için politikalar uygulasa da, bu korumalar ortalama bir kullanıcı için yeterli değil. Sosyal medyada kişisel bilgi paylaşmanın risklerini anlamak, kullanıcıların gizliliklerini korumaya başlamalarının bir yoludur. Bununla birlikte, kullanıcıların bu sitelerde kişisel verilerinin ne kadarını ifşa ettiklerini sınırlamak için hangi ek adımları atabileceklerini öğrenmeleri de önemlidir.

Sosyal Medyada Kişisel Bilgi Paylaşımının Riskleri

Sosyal ağlarda güvenlik ve mahremiyetle ilgili somut sorunlar nelerdir? Aslında bunların sayısı oldukça fazladır ve tüm kullanıcılar bir hesap açmadan önce bunların farkında olmalıdır. Çünkü sosyal medyada kişisel bilgilerin paylaşılmasının risklerine dikkat edilmemesi, diğer hususların yanı sıra, bireyin -ya da şirketin- itibarı ve mali durumu üzerinde önemli etkilere yol açabilir.

Sosyal medya gizliliği ile ilgili dikkate alınması gereken sayısız konu olsa da, burada en önemlilerinden bazılarına yer veriyoruz.

  1. Bilgisayar korsanlığına karşı daha savunmasız: Sosyal medya gizliliğiyle ilgili en büyük sorunlardan biri, dolandırıcıların ve siber suçluların, siber saldırılarda sosyal mühendislik teknikleri olarak veya örneğin oturum açma kimlik bilgilerini tahmin etmek için kullanılabilecek kişisel ayrıntılar için profilleri çıkarabilmeleridir.
  2. Kimlik avına maruz kalma oranının artması: Sosyal medya bazen yabancılar arasındaki etkileşimi teşvik eder ve bilgisayar korsanları kimlik avı saldırıları gerçekleştirmek için bundan yararlanır. Örneğin, bu durum Instagram'da alıcının hayali bir yarışma için ödül talep etmek üzere kişisel bilgilerini vermesini gerektiren talep edilmemiş mesajlar göndermek suretiyle gerçekleşebilir.
  3. Gerçek zamanlı konum takibi: Coğrafi etiketleme ve gerçek zamanlı paylaşım, herhangi bir zamanda belirli bir kullanıcının konumunu izlemenin mümkün olabileceği anlamına gelir; bu, örneğin hırsızların bunu birinin evde olup olmadığını belirlemek için kullanması durumunda özellikle tehlikeli olabilir.
  4. Veri madenciliği potansiyeli: Sosyal medya verilerinin gizliliği önemli bir sorundur çünkü bu ağlar, hizmetleri özelleştirmek, reklam gösterimi yapmak, müşterilerini analiz etmek ve iş modelleri oluşturmak gibi faaliyetlerinin çoğunda verileri kullanır. Bu bağlamda doğum tarihleri, e-postalar ve konumlar gibi bilgiler veri madenciliği için birincil öneme sahiptir ve sosyal medya platformları bunlarla istediklerini yapabilirler. *** Translated with www.DeepL.com/Translator (free version) ***
  5. Kimlik hırsızlığı potansiyeli: Sosyal medya ağlarının topladığı tüm veriler, siber suçluların bireyler hakkında bilgi toplaması için büyük bir fırsat sunuyor; bu da kimlik hırsızlığına ve kredi kartı dolandırıcılığı gibi finansal dolandırıcılıklara yol açabilir.
  6. İş fırsatları üzerindeki etkisi: Birçok işveren, işe alım sürecinin bir parçası olarak adayların sosyal medya profillerini kontrol ettiklerini kabul ediyor; ancak sorun şu ki, işverenler internette gördüklerine dayanarak işe alım kararları veriyorsa, sosyal medyadaki gizlilik eksikliği kariyerleri etkileyebilir.
  7. Siber zorbalığa maruz kalma: Sosyal medya, kötü niyetli kişilere anonim olarak başkalarına zorbalık yapma veya onları takip etme imkanı vermektedir ki bu da özellikle gençler arasında önemli bir ruh sağlığı krizine neden olmuştur.
  8. Potansiyel doxingriski: Kötü niyetli kişiler, daha sonra bir kişiyi utandırmak veya itibarını olumsuz yönde zedelemek için herkese açık olarak yayınlanabilecek özel bilgiler için sosyal medyada madencilik yapabilir.
  9. Veri ifşasını teşvik eden boşluklar: Örneğin, bir kişi sosyal medya profilinde güçlü gizlilik ayarlarına sahip olsa bile, diğer kişileri etiketlediği içerikler herkese açık olarak paylaşılabilir.
  10. Üçüncü taraflarla veri paylaşımı: Çoğu durumda, sosyal medya platformlarının kullanım koşulları, kullanıcıların platformun hedefli reklamcılık gibi çeşitli şekillerde kullanılabilecek üçüncü taraflarla bilgi paylaşmasına izin vermelerini gerektirir. Bu önemli bir sosyal medya gizlilik endişesidir ve bir hesap açarken bu koşulların okunmasının önemli olmasının nedeni budur.
  11. Kalıcı dijital ayak izleri: Bağlantılar, fotoğraflar ve yorumlar da dahil olmak üzere sosyal medyadaki tüm paylaşımlar, orijinal kullanıcı içeriklerini silse bile söz konusu platformun bir parçası olmaya devam eder ve potansiyel olarak her an keşfedilebilir. Bu nedenle kullanıcılar, bir paylaşımda bulunmadan önce bunun sonuçlarını düşünmek için her zaman zaman ayırmalıdır.
  12. Kötü amaçlı yazılımlar için ek saldırı vektörleri: Sosyal medya, siber suçlulara, örneğin bu platformlardaki özel mesajlar aracılığıyla kötü amaçlı yazılım göndererek saldırı başlatmak için başka bir yol sunar.
  13. Bağımlılık yapma potansiyeli: Sosyal medya ağları kullanıcıları meşgul ve aktif tutmak için tasarlanmıştır, ancak bu bazılarının gerçek hayatlarını etkileyen takıntılı davranışlar sergilemesine yol açabilir.
  14. Yanlış bilgilerin yayılması: Sosyal medyadaki içerikleri düzenlemek için çok az imkan olduğundan, bu platformlar yanlış bilgi ve propaganda ile dolup taşmaktadır. Konu o kadar tehlikeli bir boyuta ulaşmıştır ki, bu platformlarda gerçeği kurgudan ayırmak neredeyse imkansız hale gelmiştir.

Sosyal Medya ve Mahremiyet: Verilerle İlgili Sorunlar

Sosyal ağ mahremiyet sorunlarını anlamak, sorunu hafifletmeye yönelik bir adımdır. Ancak internete bağlı kalırken kendilerini gerçekten korumak isteyen kullanıcılar, bu endişelerle en çok ne tür verilerin ilgili olduğunu anlamalıdır. Bu, onların bu ağları nasıl kullandıkları ve hangi bilgileri paylaştıkları konusunda daha bilinçli kararlar almalarına yardımcı olabilir.

Bazı durumlarda, veriler tamamen bu ağların kullanımı yoluyla istem dışı olarak paylaşılmaktadır. Örneğin, bu sitelerdeki izleme çerezleri, bir kullanıcının hangi web sitelerini ziyaret ettiğini, profillerinde ne paylaştığını ve çevrimiçi olarak ne satın aldığını içerebilecek çevrimiçi etkinliklerini izler. Bu tür veriler, daha sonra belirli kullanıcıları hedeflemek için özelleştirilmiş reklam segmentleri oluşturabilen reklamverenler için özellikle yararlıdır.

Bununla birlikte, bilgisayar korsanları da dahil olmak üzere üçüncü tarafların sosyal medyadan toplayabilecekleri diğer ayrıntılar şunlardır:

  • İlişki durumu
  • Çalışma geçmişi
  • Dini yönelim
  • Cinsiyet
  • Yaş
  • Telefon numaraları ve e-posta adresleri
  • Memleketler veya mevcut konum (hatta tam adres)
  • Bulunulan konumlar ve coğrafi etiketler
  • Hobiler
  • İlgi alanları
  • Paylaşılan fotoğraflar, videolar, kişisel güncellemeler ve bağlantılar
  • Beğeniler ve paylaşımlar gibi sosyal medya etkileşimleri

Tüm bu bilgiler sosyal medya kullanıcılarının profilini çıkarmada son derece kullanışlıdır. Bu genellikle hedefli reklamlar ve takip edilmesi önerilen hesaplar gibi kişiselleştirilmiş sosyal medya deneyimleri oluşturmak için kullanılsa da, bilgisayar korsanları bu bilgileri saldırılarının başarısını artırmak için sosyal mühendislik taktiklerine ince ayar yapmak üzere de kullanabilir.

Sosyal Medya Gizlilik Yasaları

Sosyal medyadaki mahremiyet eksikliğini gidermek için birçok hükümet ve uluslararası kuruluş, bu ağlar etrafında ortaya çıkan bazı sorunları hafifletmeye yardımcı olan yasal araçları uygulamaya koymuştur.

Genel Veri Koruma Yönetmeliği (GDPR), kişisel verileri koruyan bir Avrupa politikasıdır. Birçok şartı arasında GDPR, kullanıcıların pazarlama için kaydolmasını veya onay vermesini ve gizlilik politikalarını kabul etmesini gerektirmektedir. GDPR ayrıca, bireylerin tüm verilerinin şirket veri tabanlarından silinmesini talep etmelerine olanak tanıyan Unutulma Hakkı yasasını da içermektedir.

GDPR'nin Amerika'daki karşılığı, 2020 yılında yürürlüğe giren bir sosyal medya gizlilik yasası olan Kaliforniya Tüketici Gizliliği Yasası'dır (CCPA). Bu, teknoloji şirketlerinin veri toplama kabiliyetini sınırlandırmakta ve bireylere kişisel bilgilerinin kullanımı ve işlenmesi konusunda daha fazla güç vermektedir. CCPA, sosyal medya ağlarının kullanıcılardan hangi verileri toplayabileceğini de belirleyebilir.

ABD ayrıca Çocukların Çevrimiçi Gizliliğini Koruma Yasası (COPPA) aracılığıyla küçükleri sosyal medya gizliliği endişelerinden korumaktadır. 2000 yılından bu yana yürürlükte olan yasa, tüm çevrimiçi hizmetlerin ve web sitesi operatörlerinin 13 yaşın altındaki çocukların gizliliğini sağlamasını gerektirmektedir. Örneğin, siteler reşit olmayanların kişisel bilgilerini toplamak için ebeveynlerinin iznine sahip olduklarını kanıtlamalı ve bu gruba nasıl pazarlama yapabileceklerini sınırlandırmalıdır.

Siber zorbalığın bir diğer önemli sorun olduğu Avustralya, Çevrimiçi Gizlilik Yasasının yanı sıra ağ kullanımını düzenlemek için 2022 yılında Sosyal Medya ( Anti-Trolling) yasasını yürürlüğe koymuştur. Bunlar bir araya gelerek sosyal medya kullanıcılarının hakarete karşı şikayette bulunmalarına yardımcı olmakta, kullanıcıların yaşlarının doğrulanmasını zorunlu kılmakta ve gizlilik ihlalleri için cezalar uygulamaktadır.

İşletmeler için Sosyal Medya Gizlilik Politikası

İşletmelerin sosyal medya ile ilgili birkaç benzersiz gizlilik sorunu vardır, bu nedenle tüm şirketlerin ve kuruluşların bunu nasıl ele alacaklarını anlamaları çok önemlidir. Endişeleri anlamak önemlidir, ancak şirketi, çalışanları ve müşterileri koruyan güçlü bir sosyal medya gizlilik politikası oluşturmak da çok önemlidir. İşte kurumsal sosyal medya hesaplarını yönetmek için birkaç en iyi uygulama:

  • Paylaşım yapmadan önce daima onay isteyin.
  • Kullanılan her bir sosyal ağın gizlilik politikalarını anlayın.
  • Bir dizi topluluk kuralı ve yönergesi geliştirin ve yorumları ve gönderileri denetlediğinizden emin olun.
  • Müşterilere, bilgilerinin sosyal medya ağlarında nasıl ve nerede kullanılabileceğini açıkça belirtin.
  • Talep üzerine verileri ve gönderileri silin.
  • Net bir sosyal medya politikası ve bir kriz yönetimi planı oluşturun.
  • Influencer'larla çalışıyorsanız, ilgili tüm sosyal medya gizlilik endişelerini anladıklarından emin olun.
  • İhlal ve saldırılarla başa çıkmak için bir sistem uygulayın.
  • Çalışanlar için zorunlu güvenlik farkındalığı eğitimi sunun.

Çoğu kuruluş için sosyal medya artık pazarlama stratejilerinin önemli bir parçası. Bu ağlar marka bilinirliğini artırmak ve müşterilere ulaşmak ve hatta satış yapmak için harika bir yol olsa da, şirketlerin müşterilerin sosyal medya gizliliğini nasıl algıladıklarını anlamaları ve verilerinin güvenliği ve gizliliği konusunda onlara güvence vermeleri önemlidir.

Sosyal medyada kendinizi nasıl koruyabilirsiniz?

Sosyal medyada gizlilikle ilgili pek çok soru arasında, sosyal medyada kendinizi nasıl koruyacağınız sorusu tartışmasız en önemlisidir. Elbette, bir sosyal medya hesabı oluşturmamak veya bu platformları başka bir şekilde kullanmamak da mümkündür. Ancak, dijital olarak birbirine bağlı bir toplumda, bu çoğu insan için pratik değildir; en azından, çoğu insan kurumsal ağ için LinkedIn'de profesyonel bir profil isteyecektir. Bir kişi sosyal medya ile ne kadar az veya ne kadar yoğun bir şekilde ilgilenmeyi seçerse seçsin, sosyal medya gizlilik endişelerini azaltmak için uygulayabilecekleri çok sayıda önlem vardır. İşte dikkate alınması gereken birkaç önemli nokta:

  1. İzlenebilir ayrıntıları paylaşmaktan kaçının: Takipçilerin canlı konumları veya günlük rutinleri görmelerine olanak tanıyan ayrıntıları veya fotoğrafları ve videoları paylaşmamaya çalışın; bir konumdan ayrıldıktan sonra paylaşım yapmak iyi bir uygulamadır.
  2. Kimlik bilgilerinizi asla paylaşmayın: Sosyal güvenlik numaraları, ehliyetler, banka hesap numaraları, pasaport numaraları veya diğer benzersiz kimlik numaraları, kimlik hırsızlığı ve maddi dolandırıcılıkla sonuçlanabileceğinden en büyük sosyal medya güvenliği sorunlarından biridir.
  3. Mümkün olduğunca az kişisel bilgi paylaşın: Çoğu sosyal medya platformu kullanıcılardan doğum günleri, memleketleri, okulları ve ilgi alanlarını içeren bir “Hakkında” bölümü doldurmalarını ister; bu sosyal mühendislik için sinsice kullanılabilir, bu nedenle mümkün olduğunca az bilgi paylaşın.
  4. Takipçileri sınırlandırmaya çalışın: Sosyal medya, herkesin potansiyel bir arkadaş olduğu fikri üzerine kurulmuştur ve siber suçlular da bunu kullanmaktadır. Tanınmış kişiler veya herkese açık bir profil gerektiren durumlar dışında, yalnızca kişisel olarak tanınan veya özel bir hesaba sahip olan kişilerden gelen bağlantı isteklerini kabul etmek en iyisidir.
  5. Güçlü parolalar kullanın: Sosyal medya hesaplarının güvenliğini artırmak amacıyla benzersiz parolalar oluşturmak ve saklamak için bir parola yöneticisi kullanın.
  6. Gelişmiş oturum açma özelliklerini etkinleştirin: Sosyal medya veri gizliliğini en üst düzeye çıkarmak için, çoğu sosyal medya platformu çok faktörlü kimlik doğrulama sunar ve genellikle kullanıcıların ek güvenlik için bunu etkinleştirmesini gerektirir.
  7. Yüksek gizlilik ayarlarını kullanın: Çoğu sosyal medya platformu, kullanıcılar bir hesap oluşturduklarında temel varsayılan gizlilik ayarlarını etkinleştirir, ancak bunların ince ayarını yapmak kullanıcının sorumluluğundadır; bunları gözden geçirmek ve en uygun ayarlara getirmek için zaman ayırın.
  8. Otomatik oturum kapatmayı etkinleştirin: Sosyal ağ sitelerinde genellikle hesaplara tanınmayan cihazlardan veya bilinmeyen konumlardan erişildiğinde otomatik oturum kapatmaya izin veren bir ayar vardır; bu ayarın etkinleştirildiğinden emin olun.
  9. Halka açık Wi-Fi ağlarından kaçının: Halka açık, güvensiz Wi-Fi ağlarını kullanarak sosyal medya hesaplarına giriş yapmamaya çalışın; bilgisayar korsanları bunu giriş bilgilerini çalmak ve ilgili sosyal medya profilini ele geçirmek için kullanabilir. Gerekirse, mutlaka güvenilir bir sanal özel ağ (VPN) kullanın.
  10. Güvenlik uyarı e-postalarını izleyin: Çoğu sosyal ağ, bilinmeyen cihazlardan veya konumlardan giriş yapılmaya çalışıldığında otomatik olarak e-posta ile güvenlik uyarıları gönderir; yetkisiz giriş olup olmadığından emin olmak için bunları kontrol edin. Bazı güvenlik uyarı e-postalarının kimlik avı dolandırıcılığı olabileceğini unutmayın, bu nedenle bağlantılara veya eklere tıklamaktan kaçının.
  11. Aktif olmayan hesapları silin: Bilgisayar korsanları için ek saldırı vektörleri oluşturduğundan, aktif olmayan tüm sosyal ağ hesapları silinmelidir.
  12. Yazılımları güncel tutun: Tarayıcılar ve sosyal ağ uygulamaları da dahil olmak üzere tüm yazılım ve uygulamaların güncel olduğundan ve en son güvenlik yamalarını dağıttığından emin olun.
  13. Şartları okuyun: Bir hesaba kaydolurken, hangi verilerin alınacağını ve nasıl kullanılacağını görmek için sitenin şartlarını okumak için birkaç dakikanızı ayırın; bunun sosyal medya veri gizliliği üzerinde önemli etkileri olabilir.
  14. Dikkatli paylaşın: Silinebilir olsalar da, sosyal medyadaki tüm fotoğraflar, videolar ve paylaşımlar dijital bir ayak izi bırakır. Ayrıca, biniş kartları, okul isimleri veya sokak tabelaları gibi tanımlanabilir ayrıntıları gösteren fotoğraflar siber suçlular tarafından kullanılabilir.
  15. Coğrafi konumları kapatın: Çoğu durumda, sosyal medyayı kullanmak için coğrafi konum hizmetleri gerekli değildir. Bu özelliğin kapatılması, gönderilerin otomatik olarak coğrafi olarak etiketlenmemesini de sağlar.
  16. Arkadaşlarınızın ve tanıdıklarınızın tercihlerinizden haberdar olduğundan emin olun: Sosyal medya kullanımı o kadar yaygınlaştı ki, pek çok kişi paylaşımlarının başkalarını nasıl etkileyebileceğini düşünmeyi unutuyor. Başkalarının paylaşımlarında yer almak istemeyenler ya da örneğin çocuklarının görüntülerini herkese açık olarak paylaşmak istemeyenler bu endişelerini dile getirmelidir. Paylaşım yapmadan önce her zaman izin isteyin ve istendiği takdirde paylaşımları kaldırın.

Sosyal Medya Gizliliğini Anlamak

Bu ağların yaygın kullanımıyla birlikte, sosyal medya gizlilik endişeleri giderek daha fazla gündeme gelmektedir. Avantajları olsa da, verilerinin bu siteler tarafından nasıl yönetildiğini anlamak son kullanıcıya bağlıdır. Çoğu durumda, insanlar kullanım koşullarını iyice okumadan kabul ediyor ve bu da sosyal medya ağlarına kullanıcıları profilleme ve verilerini örneğin üçüncü taraf reklamcılara satma olanağı veriyor. Bu nedenle, sosyal medya gizliliği ile ilgili birçok sorun vardır ve kullanıcılar kendilerini ve verilerini mümkün olduğunca koruyarak bu platformları nasıl kullanacaklarını öğrenmelidir.

İlgili Makaleler ve Bağlantılar:

İlgili Ürünler ve Hizmetler:

Sosyal Medya Gizliliği ve Önleme

Bu ağların popülerliğine rağmen, sosyal medya gizliliği giderek artan bir endişe kaynağı haline gelmektedir. Kullanıcıların bilmesi gerekenler burada.
Kaspersky logo

İlgili makaleler