Sosyal ağlarda ne kadar gizlisin? Hemen kontrol et!

İnsanların çoğunluğu sosyal ağları sever – bazıları normalden fazla sever. Cidden, nasıl sevmeyesiniz ki? Sosyal medya arkadaşlarınızla, ailenizle, iş arkadaşlarınızla, dünyanın herhangi bir yerindeki bir yabancı ile iletişimi inanılmaz şekilde

İnsanların çoğunluğu sosyal ağları sever – bazıları normalden fazla sever. Cidden, nasıl sevmeyesiniz ki? Sosyal medya arkadaşlarınızla, ailenizle, iş arkadaşlarınızla, dünyanın herhangi bir yerindeki bir yabancı ile iletişimi inanılmaz şekilde kolaylaştırıyor. Ve bunu ücretsiz olarak yapıyor (aylık internet ücretlerini hesaba katmayın tabi).

Bir Amerikan atasözü ”Eğer ürüne para ödemiyorsan, ürün sensindir” der. Bu laf aklınızın köşesinde bulunsun. Şimdi, her zaman güvenlik sağlamanın yolları vardır, değil mi?

Google ve Facebook düzenli olarak kullanıcılarına gizlilik hakkında bildirimlerde bulunarak ”dünya ile neleri paylaşmalarına izin vereceklerini” ayarlamalarını istiyor. Bu konu hakkında yazı yazmıştık, hatta ipuçları da vermiştik.

Güvenlik ayarlarınızı kendinize göre ayarlamanız elbette güzeldir ancak bu bir güvenlik illüzyonuz. Çünkü internet siteleri sizin hakkınızdaki hangi verileri aldıklarını ve kullandıklarını söylemezler. Görüyorsunuz, Google ve diğer sosyal ağlar tam anlamıyla veri deposudur. Bu firmalar bilgilerimizi iş yerlerine sunarak doğru reklamın doğru insanlara ulaşmasını sağlıyorlar.

Facebook hakkımızda ne biliyor
Geçtiğimiz hafta ProPublica’da gördüğüm bir yazı hakkında meslektaşımla konuştum. Bu yazı Facebook’un kara kutusunu kırdıklarını ve kullanıcılara Facebook’un onlar hakkında bildiği bilgileri göstereceğini vadediyor. Konu ilgimi çekti ve gerekli Google Chrome eklentisini indirerek denedim.

Sonucunda ProPublica aracının ve Facebook reklam motorunun beni iyi tanıdığını gördüm. Daha ilginci ise benim hayatım hakkındaki düşünceleri.

jeff-facebook-odd

Örneğin, Hobiler ve Aktiviteler kısmında birkaç gariplik var: Fresh Step Litter (Kedi kumu markası), Norton Motorcycle Company (Motosiklet firması) ve BFGoodrich Tires (Tekerlek markası). Uzun süredir bir kedim yok, ayrıca Norton Motosiklet Firması hakkında da hiçbir fikrim yok. Bu konudaki düşüncem, bir şekilde bu sayfalara bağlı bir linke tıklayarak farkında olmadan beğendim ya da biri bir konuda form doldururken benim mailimi verdi, Facebook da bu verileri uygun şekilde eşleştirdi.

Genel olarak, bu Chrome eklentisi gördüğünüz reklamların sebeplerini anlamanıza yardımcı oluyor. Örneğin, diyelim ki biri hamile kalıp ve internette bu konuda aramalar yapan birinin aileleri ilgilendiren reklamları görmesi kaçınılmazdır. Bu arada, Facebook’un reklam tercihleri sayfası ilgilenmediğiniz ya da yanlışlıkla beğendiğiniz şeyleri silerek göreceğiniz reklamların kalitesini arttırmayı hedefliyor. Ama burada önemli nokta, bunu yaparak Facebook’un reklam veri tabanına katkıda bulunuyor, dolayısıyla ekmeklerine yağ süreceksiniz.

Twitter geçmişinizi takip etmek

Bu Chrome eklentisini test ettiğimiz gün, Kaspersky Lab’ın Global Araştırma ve Analiz Ekibimiz’den Ryan Naraine’nin bir tweeti gözüme çarptı.

“Düzenli olarak Twitter kullanan insanların kimliklerini internet geçmişlerine göre anlayabiliriz.”

Şimdi, ben Twitter’ı düzenli olarak kullanıyorum ve bu Chrome eklentisi, benim Twitter geçmişime bakarak beni tanımlayabileceğini iddia ediyor.

Stanford Üniversitesi’nde eğitim gördüğüm için, bu eklentinin %80 ihtimalle diğer Stanford’da eğitim görmüş insanlar aracılığıyla bulabileceğini düşünüyordum. Sonuçlar beni gayet şaşırttı:

jeff-twitter-footprint

Bu arada benim Twitter’ım @jeffespo

Eğitim bilgimin programın beni bulması için yeterli olamadı ancak, benim olabileceğimi düşündüğü başka meslektaşlarımı gösterdi. Fakat merakım gitmediği için birkaç iş arkadaşımdan aynı şeyi denemesini rica ettim.

Katılan 3 iş arkadaşımdan 2 tanesi program tarafından bulundu; diğer iş arkadaşım ve ben bulunmadık.

Kaspersky’de yaptığımız bu minik anketlerin yarısında Stanford doğru bilindi. İşin ilginç yanı sonuç alamadığımız testlerde, iş arkadaşımız potansiyel Twitter kullanıcısı çıktı. Sanıyorum ya kafamız benzer çalışıyor diye ya da benzer sitelere girip benze bilgiler paylaşıyoruz diye böyle sonuç aldık.

mimoso-twitter-footprint
@Mike_Mimoso doğru tahmin edildi

Threatpost ile geçen hafta yaptığım sohbette araştırmacılar şunu belirtti;

Stanford Üniversitesi Yönetim Bilimi ve Mühendisliği Bölümü asistan profösör Sharad Goel “İnternette dolaşırken ne kadar kişisel bilginizin açığa çıktığıyla ilgileniyoruz” dedi. Goel, Stanford öğrencileri olan Ansh Shukla, Jessica Su ve Princeton profösörü Arvind Narayanan ile bahsi geçen eklentiyi yarattı. “Farkındalığı ve bilinci arttırmak istiyoruz. Bu akademik bir çalışmadan çok daha öte. İnsanların kullanabileceği bir araç yapmak değil, bilinçlerini arttırmak istiyoruz” diyor Goel.

Şimdi, temel soruya geri dönelim: Sosyal medya aktiviteleriniz ne kadar gizli?

İpuçları