Çalınan paranızı geri alabilir misiniz?

İnsanlar dijital ortamın faydalarından yararlanmaktan hoşlanıyorlar ve çevrimiçi ödeme ya da mobil bankacılık sistemiyle alışveriş yapmaya meyilliler. Kaspersky Lab tarafından yönetilen bir araştırmayla, kullanıcıların çoğunluğunun (%81) finansal rutinleri için internete güvendiği ve neredeyse yarısının (%44) cihazlarında finansal verilerini depoladığı sonucuna varıldı.

İnsanlar dijital ortamın faydalarından yararlanmaktan hoşlanıyorlar ve çevrimiçi ödeme ya da mobil bankacılık sistemiyle alışveriş yapmaya meyilliler. Kaspersky Lab tarafından yönetilen bir araştırmayla, kullanıcıların çoğunluğunun (%81) finansal rutinleri için internete güvendiği ve neredeyse yarısının (%44) cihazlarında finansal verilerini depoladığı sonucuna varıldı.

Ancak, kullanıcıların sadece %60’ının cihazlarında güvenlik çözümleri yüklü ve kalan %40’ın güvenliği ise tamamen siber suçluların merhametine kalmış.

İnsanlar hileli bir alışverişte ortalama 476 dolar kaybediyorlar. Bu sadece ortalama bir sayı. On kullanıcıdan biri 5.000 dolara varan kayıp yaşıyor. Bu rakam çevrimiçi dolandırıcılık, kimlik hırsızlığı ve zararlı yazılımlar sebebiyle yıllık dünya genelinde milyarlarca dolara ulaşıyor.

Mağdurların işlem tamamlanmadan önce paralarını geri alma şansları var. Mümkünse hileli alışverişin detaylarını vererek bunu 24 saat içinde yapmalılar. Satıcılar çalınmış kartlarla iş yapmaya zaten pek gönüllü değiller, zamanında problemi onlara bildirirseniz, onlar da alışverişi durdurup paranızı iade edebilirler. Banka servisleri, yasalar ve yönetim uygulamaları yaşadığınız yere göre değişebilir. Bu yüzden size uygun yoldan gitmenizi tavsiye ediyoruz.

Çoğu insan bankaların hesapları için bir koruyucu olduğunu düşünür ancak unutmayın, banka anlaşmaları kişisel verilerinizi korumanızı gerektiren bir madde içerir. Bilgiyi korumanın yollarından bazıları PIN kodu, CVC kodu ve SMS yoluyla alınan tek seferlik şifrelerdir. Eğer alışverişiniz sırasında bunlardan birini kullanmadıysanız hileli alışveriş durumunda paranızı geri alamayabilrsiniz çünkü bu kullanıcı hatası olarak görülür. Online sahtekârlar tarafından çalınan parayı geri alabilmek için ne yapılması gerektiğini ve bu duruma düşmüş insanların ne kadarının parasını geri alabildiğini araştırdık.

Çalınan paranın geri verilmesini beklemek mantıklı mı?

Kaspersky Lab araştırmalarına göre anketimize katılan katılımcıların neredeyse yarısı dolandırıcılar tarafından çalınan paranın geri verilmesi için bankasına güveniyor. Ancak acı gerçek şöyle: Kurbanların %52’sinden fazlası ne çalınan paranın hepsini ne de bir kısmını geri alabilmişler.

Ne yazık ki, finans uzmanlarının çoğu bu duruma katılıyor. Bankalar hileli alışverişler sonucunda kaybedilen parayı geri vermeye yanaşmıyorlar.

Kaspersky Lab Kıdemli Analisti Vyacheslav Zakorzhevsky “Çalınan paranızı her zaman geri alabileceğinizi düşünmeyin” diyor. “Paranızı güvende tutmanın en iyi yolu onu çalınmaktan korumaktır. Güvenlik programları kullanın ve siber suçluların paranızı çalmasına izin vermeyin. ”

Paranız çalındıysa ne yapmalısınız

Bir alışveriş yaptığınızda bankanız sadece alıcı ve satıcı arasındaki köprüdür. Bankanızdan gönüllü olarak yaptığınız bir alışverişin parasını geri vermesini bekleyemezsiniz (bir hata sonucu olsa bile). Hileli bir alışverişi durdurabilir misiniz? Durumun ne boyutta olduğuna bağlı. Paranız çalındıysa yapmanız gereken ilk şey bu durumu bankanıza bildirmek olacaktır ve 24 saat içinde bu işlemi gerçekleştirirseniz paranızı geri alma ihtimaliniz daha yüksek.

Bankayı zamanında uyardığınıza dair elinizde bir belge olması gerekiyor. Eğer bankanız somut bir belge gödermiyorsa -işlemi onaylayan bir mektup- bu belgeyi neden göndermediklerini sorun ve bunun bir belgesiniz isteyin. Bundan sonra bu olayı yetkililere bildirmelisiniz. Duruma göre polis , Federal Ticaret Komisyonu ya da başka bir yer olabilir. Bu noktada, bankayı mahkemeye vermek için elinizde gereken her şey var.

Bazı durumlarda, para önce bir havuzda bekletilir ve sonra satıcıya aktarılır. Bu durumu yaşıyorsanız, paranızı geri alma olasılığınız daha yüksek. Ama tabi ki en başından bu işlere karışmamanız sizin için en iyisi.

Kredi kartınızı nasıl korursunuz

• Kimseye PIN, CVC(kartın arkasında yer alan son üç rakam), ya da SMS yoluyla gelen şifrenizi söylemeyin.
• Şüpheli sitelerden kredi kartınızla alışveriş yapmayın, nakit alışveriş tercih edin.
• Diğer insanlarlabirlikteyken kartınızı ortalık yerde bırakmayın. Kasiyere ya da garsona kartınızı verirken gözünüzü ondan ayımayın.
• Bankanızdan gelen SMS bildirimlerini aktif edin. Sahtekarlar paranızı birkaç bir seri alışveriş yaparak çalmaya çalışabilirler. SMS bildirimleri ile her şeyden haberdar olabilrisiniz.
• Kartınızı tehlikeye atan herhangi bir durum olduğunda kartınızı hemen bloke edin ya da dondurun.
• Bankanızın online alışveriş için sanal kartı varsa onu kullanın. Diğer kartlar için, bankanızla iletişime geçerek online alışverişe kapatın ya da online harcama limiti koydurun.
• Güvenli alışveriş için ek olarak ödeme yaptığınız cihazlar için güvenlik çözümü indirmenizi şiddetle tavsiye ediyoruz. Örneğin, Kaspersky Internet Security ve Kaspersky Total Security‘nin Safe Money isimli bir özelliği var. Bu özellik ile ödemelerinizi ayrıca açılan güvenli tarayıcı üstünden yaparsınız. Bağımsız test sonuçlarına göre Safe Money en yüksek performansa sahip.

İpuçları