Daha iyi öğrenme için dört teori

Çalışanları eğitirken doğru bilgileri vermek yeterli değildir; onların da bu bilgileri sindirip hatırlamaları gerekir.

Personele daha önce bilgi güvenliğine dair temel bilgileri vermeyi denediyseniz bunun ne kadar zorlu bir iş olduğunu biliyorsunuzdur. BT’ye yabancı olanlar, konuyla ilgili yeni bilgileri anlamada sorun yaşayabiliyor ve bu bilgileri çok çabuk unutabiliyorlar. Ayrıca, alıştırmaların amacını her zaman anlayamayabiliyorlar. Sonuç olarak eğitim her zaman etkili olmuyor.

Etkili eğitim ve eğitimde edinilen bilgileri koruma, kurumsal siber güvenlik zincirindeki kritik bağlantılardır. Diğer eğitim alanlarında olduğu gibi siber güvenlik eğitiminde de bellek psikolojisi, yani bilinen ezber ve bilgiyi yeniden üretme örüntüleri oldukça faydalıdır. İşte öğrenilen bilgilerin kalıcılığını artırabilecek dört yararlı ipucu:

Ebbinghaus Unutma Eğrisi

Psikolog Hermann Ebbinghaus, insanların aldıkları bilgilerin %60 kadarını ilk bir saat içerisinde unuttuklarını deneysel çalışmalarla ortaya koymuştur. Öğrenme oturumundan on saat sonra bellek, verilerin %35’ini tutar. Altı gün sonra yaklaşık %20’si kalır ve bu noktadan itibaren eğri sabit hale gelir; yaklaşık bir ay sonra da bilginin aşağı yukarı bu kadarı hatırlanır.

Ebbinghaus, ezberlenen malzemeyi tekrarlamanın unutkanlık oranını azalttığını ve daha fazla tekrarlamanın daha fazla bilgi tutmaya yol açtığını göstermek için deneylerini sürdürmüştür. Biz buradan, yeni bilgiyi sadece bir kez vermenin doğru bir eğitim için yeterli olmadığı sonucunu çıkarıyoruz. Bilgiyi ezberlemenin en iyi yolu, Ebbinghaus’un deneylerine dayanarak geliştirdiği yöntemi kullanarak tekrarlamaktır.

Anımsama etkisi

Başka bir deneysel psikolog olan Philip Ballard ise insanların bilgiyi öğrendikten iki ila üç gün sonra, bilgiyi öğrendikten hemen sonrakine göre daha iyi hatırladığını keşfetti. Yaptığı deney çok basitti: Deneye katılanlara ezberlemeleri için bazı materyaller vererek önce hemen, ardından birkaç gün sonra tekrar ne hatırladıklarını söylemelerini istedi.

Çalışanların dersten hemen sonra sınava tabi tutulmalarını önermiyoruz.

Ket Vurma etkisi

Tabii ki, çalışanlara bilmeleri gereken her şeyi tek bir derste verebilmek harika olurdu. Ancak ne yazık ki böyle bir ders çok da etkili olmayacaktır. İnsan hafızasına tek seferde sıkıştırılabilecek bilgiler sınırlıdır; psikologlar bu fenomeni Ket Vurma olarak tanımlar.

Öğrenme materyalleri, birbirlerine ket vurmamaları için biraz aralıklı olarak verilmelidir. Eski bilgiler, yeni bilgilerin depolanmasını engelleyebilir veya yeni bilgiler, öğrencilerin eski bilgileri unutmasına neden olabilir.

Farklı konulardaki dersler arasında aralık bırakmanın iyi bir fikir olduğunu düşünüyoruz.

Seri Konum etkisi

Herhangi bir uyaran serisindeki ilk ve son maddeler en iyi şekilde hatırlanır. Bizim için önemli olan bu etkinin metin, video, hatta iş mektupları dahil her türlü öğrenme materyali için geçerli olmasıdır. En önemli bilgiler dersin başında veya sonuna yakın verilmelidir.

Bununla birlikte, ders duygusal tetikleyiciler içeriyorsa bu etki normal olarak ortaya çıkmaz. Bu durumda hatırlama kişiseldir ve öngörülebilir şekilde gerçekleşmeyebilir.

Doğal olarak meslektaşlarımız, her boyutta şirketin çalışanlarına siber güvenlik becerileri kazandırmak için kullanabileceği Kaspersky Automated Security Awareness Platform (ASAP) çözümünü yaratırken, davranış psikolojisinin yanı sıra bilgi alımı ve öğrenme teorilerine de başvurdu. Çözüm hakkında daha fazla bilgi edinin ve platformunun web sitesi üzerinden kullanmaya başlayın.

İpuçları