Dijital refah, yalnızca çevrimiçi dolandırıcılara ve ekipman arızalarına karşı gizlilik ve koruma ile ilgili değildir. Konunun aynı zamanda sosyal ağlarımız, ekran başında geçirdiğimiz süre ve dijital hizmetlere harcadığımız para üzerinde bir miktar kontrole sahip olmakla da ilgilisi vardır. Bu harcamalar giderek abonelik biçimini alıyor. Elbette, yinelenen ödemeler uzun süredir cep telefonu faturaları, müzik ve video hizmetleri, TV izlemek, çevrimiçi dergi ve gazeteleri okumak için standart haline gelmiş durumda, ancak bu günlerde çorap veya kahve gibi normal tüketim mallarının teslimatı da dahil olmak üzere hemen hemen her şey için abonelik başlatmak da mümkün. Çoğu durumda, abonelik, uygulamalara, oyunlara ve diğer çevrimiçi şeylere ulaşmanın tek yolu — giderek daha fazla hizmet bu modele geçiyor ve abonelik sayısı çığ gibi büyüyor. Otomobil üreticileri bile abonelik oyununa giriyor ve yakında ilgili hizmete abone olmadan koltuk ısıtmayı açmak veya uydu navigasyonunu kullanmak mümkün olmayabilir.
Neredeyse herkes abonelik maliyetlerini hafife alıyor. Bu etkileyici ankete göre, ortalama bir Amerikalı, abonelikler için ayda 86 ABD doları harcadığını düşünürken, gerçek rakam aslında 219 ABD doları! Ve çevrimiçi ödemelerin yanı sıra, yinelenen başka ödemeler de var: ev ve diğer banka kredileri, elektrik faturaları, toplu taşıma, spor salonu üyelikleri ve benzerleri ki bunların hepsinin bütçelenmesi gerekir, böylece kendinizi aniden beş parasız bulmazsınız.
Kulağa her ne kadar basmakalıp gelse de, para biriktirmek bundan daha kolay olamazdı: Kullanmadığınız abonelikleri iptal edin. Ankete katılanların en az %42’si bir uygulamayı veya hizmeti kullanmayı bıraktıktan sonra bunun için ödeme yapmayı unuttuğunu itiraf etti. Yıllarca değişiklik yapılmadan yenilenen aktif abonelikler bile zamanla daha az ekonomik hale gelir: planınızı daha yeni bir planla değiştirerek, bir promosyon kodu kullanarak veya rakip ürünlere bakarak önemli ölçüde tasarruf edebilirsiniz.
Ancak daha sık karşılaşılan başka bir sorun var: Kullanıcıların %74’ü ödemenin ne zaman yapılacağını unutuyor. Abonelik otomatik olarak yenileniyorsa, cebinizde büyük bir delik açabilir. Manuel ödeme yaptığınızda ise ödeme yapmayı unutmanız hizmetin sonlandırılmasına neden olabilir. Söz konusu olan telefonunuz ya da aynı derecede önemli bir şeyse bu durum sorun yaratabilir.
Ücretsiz deneme
Yanlışlıkla para ödemenin bir diğer yaygın yolu da ücretsiz deneme süresi sunan uygulama ve hizmetlere abone olmak. Hizmet, kayıt sırasında kart numaranızı alır, ancak sizden ücret almaz. Bir hafta, bir ay veya herhangi bir uzunluktaki deneme süresinden sonra, ilk ödemenin vadesi gelir. Bu süre zarfında hizmetin size göre olmadığına karar verirseniz, ayarlara gitmeyi ve aboneliği iptal etmeyi unutma ihtimaliniz nedir? Pratikte görüldüğü gibi — çok yüksek. Kullanıcıların bu unutkanlıkları, App Store ve Google Play’de fahiş aylık ücretlerle (örneğin, normal bir hesap makinesi için aylık 90 ABD doları!) uygulama satan, pek de temiz olmayan geliştiriciler tarafından istismar ediliyor. Bu tür uygulamalar, soyguncu yazılım olarak bilinir.
Abonelikleri doğru şekilde yönetme
Aboneliklerinizden en iyi şekilde yararlanmak için harcamalarınızı dikkatlice planlayın, gereksiz hizmetler için asla ödeme yapmayın ve birkaç basit kurala uyun:
- Neyi, ne zaman ve ne kadar ödeyeceğinizi tam olarak bilmek için genel bir abonelik listesi yapın.
- Yeni bir hizmete abone olur olmaz listeyi güncelleyin. Bir aboneliği yenilemenin ilk ödemeden daha ucuz veya daha pahalı olabileceğini unutmayın — küçük yazıları kontrol edin!
- Bir sonraki ayın harcamalarını planlamak için listeyi düzenli olarak (örneğin her ay) kontrol edin.
- Listeyi düzenli olarak kontrol etmek, yenilemek istemediğiniz abonelikleri iptal etmeyi hatırlamanıza yardımcı olacaktır. Bir aboneliği iptal etmek için genellikle uygulamayı kaldırmanın yeterli olmadığını unutmayın; iptal etmek için kişisel hesabınıza veya App Store/Google Play’in özel bir alt bölümüne gitmeniz gerekir.
- Black Friday gibi indirim ve promosyonları takip edin. Firmalar abonelik yenilemelerinde genellikle indirim yapar.
Dışarıdan bakıldığında basit görünmelerine rağmen, tüm bu ipuçlarının önemli bir dezavantajı vardır: önemli ölçüde öz disiplin ve dikkat gerektirirler. Kayıt tutmayı ve liste güncellemeyi içerirler ki buna herkesin zamanı veya isteği olmayabilir. Ancak, özel bir abonelik yönetimi hizmeti şeklinde daha kolay ve kullanışlı bir yol var. İşte Kaspersky Product Studio da kısa süre önce SubsCrab adında böyle bir uygulama yayınladı.
SubsCrab, abonelikleri yönetmenize ve paradan tasarruf etmenize yardımcı olur
SubsCrab abonelik listesini tutmayı, ne zaman ve ne kadar ödeme yapacağınızı hatırlamayı ve tasarruf etmenin yollarını bulmayı kolaylaştırır.
Aboneliklerinizi uygulamaya iki farklı yoldan ekleyebilirsiniz:
- Manuel olarak. Uzun bir ücretli hizmetler ve ödeme planları listesinden abonelikleri kendiniz seçersiniz. Veri tabanında zaten 4.000’den fazla abonelik hizmeti ve 11.000 ilgili plan var.
- Posta kutusu tarama. Uygulama, bilinen tüm hizmetlerden gelen e-postaları posta kutunuzda arayarak ödeme planı ve tarihini otomatik olarak belirler. E-posta verileri hiçbir yere gönderilmez; tüm işlemler akıllı telefonunuzda gerçekleşir.
Gelecekteki uygulama güncellemeleri bunlara iki yöntem daha ekleyecek:
- Banka ekstresi tarama. Bu özellik yalnızca ABD’de ve yaklaşık 15.000 banka tarafından desteklenen Açık Bankacılık API’sini kullanan bazı AB ülkelerinde çalışacaktır. E-posta taramada olduğu gibi, abonelikler yerel olarak aranacak ve akıllı telefonunuzdan hiçbir işlem verisi çıkmayacaktır.
- App Store veya Google Play’deki abonelik sayfasının ekran görüntüsünü tarama.
Uygulama, aynı zamanda yeni aboneliklerin oluşturulduğu anda listeye eklenmesini kolaylaştırır.
Tüm abonelikleriniz SubsCrab‘da olduğunda, uygulama size yaklaşan ödemeleri hatırlatacak, seçilen ay veya yıl için toplam harcamalarınızı gösterecek ve genel bütçe planlamasına yardımcı olacaktır.
Herhangi bir aboneliğe tıkladığınızda veya dokunduğunuzda mevcut ayarları görürsünüz, ancak asıl ilginç olan kartın alt kısmıdır. İndirim promosyon kodlarının ve aynı işi yapan alternatif hizmetlerin bir listesinin yayınlandığı yer burasıdır. Maliyetleri azaltmak istiyorsanız, bu rakip hizmetlerden birine geçmeyi deneyebilir veya abonelikten nasıl çıkabileceğinizi öğrenebilirsiniz.
Kulağa garip gelebilir, ancak SubsCrab‘ın kendisi de bir abonelik hizmetidir. Ücretsiz sürüm, abonelikleri veri tabanından manuel olarak girmenize, alternatif hizmetler seçmenize ve hatırlatıcılar ve istatistikler almanıza olanak tanır.
SubsCrab‘ın ücretli sürümü ise posta kutunuzdaki abonelikleri otomatik olarak bulabilir ve farklı aile üyeleri veya farklı görevler (eğlence, iş, sağlık vb.) için birden fazla abonelik listesini koruyabilir ve analiz edebilir; yalnızca bu sürüm, favori aboneliklerinizde harika indirimler için promosyon kodlarına erişmenizi sağlar.
Ve tüm bunlar maliyetleri düşürmenize ve aboneliklere her yıl ve hesapsızca harcadığınız yüzlerce, belki de binlerce doları kontrol altına almanıza yardımcı oluyorsa, zahmete girmeye değer.