Sık sık Internet aktivitelerimizin izlerini silmemiz gerektiğinden bahsediyoruz. Bazı kişiler bizi biraz paranoyak bulabilir ancak ya daha önce girmiş olduğunuz bir site sizi tanıyarak başka bir siteye yönlendirirse. Gelin size anlatalım.
Bildiğiniz gibi çoğu site reklam amaçlı olarak ziyaretçilerini takip ediyor. Mükemmel bir dünyada, müşteriler kendileri ile ilgili reklamları görecekleri için bu durum onların faydasına işler.
Ancak gerçek dünya daha çok orta çağ pazarları gibi çalışır. Satıcılar fiyatları sorarken sizin ilgi seviyenizi ölçerek ürünlerini size maksimum fiyata satmaya çalışırlar.
Bu tür çalışmaların en belirgin kullanıldıkları yer ise otel ve uçak bileti rezervasyonlarıdır. Otel ve uçak biletleri rezervasyonu siteleri fiyat ayarlaması için komplike bir sistem uygularlar. Sosyal ağ izleme, arama motoru optimizasyonu ve izleme yöntemleri ile ziyaretçiler hakkında bilgi toplayarak bu yöntemleri gerçekleştirirler. Sistemlerin bazı kampanyaları bazı müşterilerden gizlemesi veya farklı fiyat şemaları uygulaması gibi değişik düzinelerce yöntem mevcuttur. Örneğin bir rezervasyon sitesini iPad ile ziyaret ettiğinizde ilk başta en pahalı fiyatları görüntülersiniz ve daha ucuz fiyatlara ulaşmak için site içinde biraz dolaşmanız gerekir. Diğer yandan bilgisayarınızdan bu sayfalara baktığınızda ucuz olanlar ilk arama sayfalarında karşınıza çıkacaktır.
Ayrıca bu tür sistemler arama sonuçlarını gerçek zamanlı ayarlama gibi değişik seçeneklerle kullanıcının seyahatini yakından izlerler. Örneğin hava yolu seçeneklerini ilk seçtiğinizde öncelikle tercih edilen hava yoluna ulaşılır. Bunu yaparken şu anda bu biletler mevcut değil gibi bir mesaj kullanılır ancak daha pahalı biletlere erişim ise açıktır. Bu tür durumlarda finansal kayıp sağlamamak için şu önerilere uymanızı tavsiye ederiz:
Acele etmeyin. Bir site size sadece son iki bilet kalmış diyorsa acele edip hemen satın almaya çalışmayın. Sizi aceleye getirerek kararlarınızı sağlıklı vermenize engel oluyorlar. Bulduğunuz otelleri ve havayollarının fiyatlarını öğrenmek için bir telefon etmeye zaman ayırın. İletişim bilgisi genellikle rezervasyon sitesinde mevcuttur ve bazen bu tür telefonlar çok karınıza olabilir. Çünkü otelden alacağınız fiyatlar siteden aldığınız fiyatlardan daha ucuz olabilir.
Acele etmeyin (bölüm 2). Genellikle ilk teklif çok uygun olmaz ve gerçek fiyatı yansıtmaz. Eğer bu bileti gerçekten almayı denerseniz alınabilir olmadığını veya bazı hava alanı vergilerinin normalin üstünde yüksek olduğunu göreceksiniz. Eğer birden fazla noktaya aktarmalı tek gecelik konaklamalar olan karmaşık bir seyahat planlıyorsanız sistem bunu anlayarak size daha pahalı bağlantı fiyatları önerecektir. Toplam fiyat genelde beklenenden %50 daha pahalı olacaktır.
“İyi alıcı” olmayın. Özel teklifler ve satışlar genellikle rezervasyon sitesinin çıkarına olan tekliflerden oluşmaktadır. Arama sonuçları ile ulaşılacak teklifler çok daha uygun olabilir. “Özel fiyatlar”a konsantre olmak yerine araştırarak bulmaya odaklanın.
İlk izlenimler savaşın ilk yarısıdır. Gerçek hayatta insanlar sizi görünüşünüz ve kıyafetleriniz ile yargılar. İnternet’te ise sunucu kolayca dünyanın neresinden olduğunuzu, hangi işletim sistemin kullandığınızı, eğer Mac veya iPhone kullanıyorsanız ve Batı Avrupa yada ABD ‘de yaşıyorsanız muhtemelen çok para kazanıyorsunuz ve çok para harcayabilirsiniz. “Fakir” sayılabilecek veya -Almanya gibi – cimri bir ülkeden proxy kullanarak bağlanmayı deneyin. Hatta eski model bir windows PC kullanmayı tercih edin.
Anonimlik. Online siteler reklama çok para harcarlar ve yeni kullanıcı sayısını artırmak için iyi teklifleri göstermeyi tercih ederler. Ancak eğer sitede biraz zaman harcadıysanız tekrar geri geldiyseniz bu diğer alternatifleri değerledirdiğiniz ve birşey bulamayarak geri geldiğiniz anlamına gelmektedir. Bu nedenle ikinci gelişinizde aldığınız teklifler daha yüksek olacaktır. Proxy veya tarayıcınızın gizli modunu kullanarak siteyi ziyaret etmeyi tercih edin. Bu sizin daha iyi bir teklif alma ihtimalinizi artıracaktır.