Video oyunları sadece birer ev eğlencesiyken, oyuncuların hile yapması kimsenin umrunda değildi. Çok oyunculu modlar iyice yaygınlaştığında bile az sayıda kişinin dikkatini çekiyordu. Ancak e-sporun doğuşuyla her şey değişti. Günümüzde oyunlarda hile yapılması, sadece oyuncular açısından değil, aynı zamanda müsabaka organizatörleri, sponsorlar ve milyonlarca izleyici için de büyük bir sorun. Bahis sektöründen bahsetmiyorum bile. Sonuç olarak büyük para ödülleri söz konusu olabiliyor.
Peki ne yanlış gidebilir ki?
Çoğu oyun, sunucularda ya da bulut hizmetlerinde barınmaktadır, dolayısıyla hile yapmanın yok olup gitmiş olması beklenebilirdi. Ancak her zaman olduğu gibi durum bu kadar açık değil. Çoğu oyunda istemci program, oyuncunun görmesine izin verilenden çok daha fazla bilgi alır. Örneğin program, tüm rakiplerin tam olarak nerede olduğunu bilir. Doğal olarak, bazı ileri düzey teknoloji meraklıları, oyunda haksız avantaj sağlamak için bu verilerin nasıl kullanılabileceğini çözmüştür.
Hilelerin yardımıyla oyuncular, rakiplerini duvarların ve diğer nesnelerin arkasından görebilmekte, pusulardan kaçınabilmektedir. Program bir rakibin koordinatlarını kesin olarak biliyorsa, rakibi direkt olarak kafasından vurmak için otomatik bir nişan alma fonksiyonu oluşturmak da zor olmaz. Ayrıca bir hile, oyun içi olaylara herhangi bir insandan çok daha hızlı ve de otomatik olarak tepki verebilmektedir.
Turnuva hileleri
Neyse ki, büyük oyun organizasyonlarında hile yapmak zordur. Birincisi, oyunlar genellikle organizatörlere ait makinelerde oynanır. İkincisi, oyuncuların davranışını izlemek üzere gözlemciler görevlendirilir. Ve üçüncüsü, kurallara aykırı oynandığını fark edebilecek çok sayıda bilgili seyirci vardır. Yine de, hile yapmayı sürdüren kötü niyetli oyuncular vardır.
Yeni başlayanlar için pek çok organizasyon, oyuncuların kendi bilgisayarlarını kullandığı eleme müsabakalarıyla başlar. Her ne kadar bu aşamada az kazanacak az şey olsa da, oyuncuların hile yapmak için daha çok fırsatı olmaktadır. Eleme turlarında güçlü bir ekibi yenerek, sonraki aşamalarda şanslarını arttırabilirler.
Yakalanıp müsabakalardan men edilen hilecilerin listeleri fan sitelerinde sürekli olarak yayımlanmaktadır. Burada örnek olarak, Counter-Strike: Global Offensive turnuvalarından men edilen oyuncuların listesi verilmiştir. Göreceğiniz üzere, oyuncuların geniş bir kesimi hilelere başvurduğu için diskalifiye edilmiştir.
Peki biz bu makaleyi neden yazdık?
Profesyonel e-spor müsabakalarında hile yapmak, temelde bir siber tehdit şeklidir ve yazılım hileleri, kötü amaçlı yazılımlardan çok da farklı değildir. Üstelik, pek çok Kaspersky çalışanı da profesyonel oyunların büyük birer fanıdır. Siber saldırıları algılayan teknolojilerimizin, profesyonel e-spor organizasyonlarında hileli davranışları ortaya çıkaracak şekilde modifiye edilebileceğini fark ettiler.
Doğal olarak bir sonraki adım, e-spor organizatörlerinin kullanımına sunmak üzere bir hile önleme sistemi geliştirmek oldu. Çözümümüz, hakemlere hilelerin kullanıldığına dair teknik onay vererek, müsabaka sırasındaki hile girişimlerinin gerçek zamanlı izlenmesine yönelik bulut tabanlı bir çözümdür. Her ne kadar son kararı insan hakem verecek olsa da, sistem bir oyuncunun hile yapıp yapmadığını belirlemeyi kolaylaştırmaktadır. Ayrıca sistemimizin performans veya oynanabilirlik üzerinde hiçbir etkisi olmadığını da önemle belirtiriz; tüm yoğun hesaplamalar bulut sunucularda gerçekleşir, oyuncuların makinelerinde değil.
Bugün itibarıyla Kaspersky hile önleme çözümü, en popüler e-spor müsabakalarından ikisini kapsar: Counter-Strike: Global Offensive ve PlayerUnknown’s Battlegrounds, ancak oyun listesini genişletiyoruz. Daha fazla bilgi için tıklayın.